Onderdeel van Pixfactory

Op werkdagen voor 15.00 besteld, morgen in huis

Recensie vogelmagazine Fwiet

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Hoewel ik steeds meer digitaal lees, komen er toch nog geregeld tijdschriften in de bus. Bij het open van de post neem je die vluchtig door. Je leest een enkel kort artikel, bladert nog verder door het blad en legt het dan op de stapel. Diezelfde stapel kom je dan weer tegen bij het periodieke ontspullen. Daar krijgt het tijdschrift de laatste kans. Je leest de laatste, meestal langere artikelen voor het bij het oud papier gaat. Vogeltijdschriften bewaar ik wat langer, maar uiteindelijk worden ook die geruimd.

Er is echter één tijdschrift te mooi om weg te gooien: het onvolprezen blad Fwiet van de Belgische makers Begijn Le Bleu en Jeroen Denaeghel. Begijn Le Bleu is in Vlaanderen een bekend cabaretier maar ook een fervent vogelaar. Momenteel trekt hij met vogelvertelling Kijk! avond aan avond volle zalen in België. Jeroen Denaeghel, is oud-journalist en werkt nu bij Agentschap voor Natuur en Bos in België.

Het is vijf jaar geleden begonnen met een maandelijkse podcast Fwiet! Fwiet! met als spin-off het gelijknamige boek (verschenen in 2020 bij Sterck & De Vreese). Sinds mei 2021 is er het tijdschrift Fwiet, uitgegeven in eigen beheer. Er is alle reden om dieper in te gaan op de podcast, waarin elke maand een andere vogelkenner aan het woord komt, maar het gaat nu even over het tijdschrift. Alhoewel, tijdschrift? De redacteuren noemen het bescheiden ‘een vogelmagazine’ maar het zijn eerder complete boeken: steevast 144 pagina’s en gebaseerd op één thema.

recensie-vogelmagazine-fwiet-trek
Themanummer Trek
recensie-vogelmagazine-fwiet-zangers
Themanummer Zangers
recensie-vogelmagazine-fwiet-zee
Themanummer Zee
recensie-vogelmagazine-fwiet-sex
Themanummer Sex

Sex

Achtereenvolgens verschenen themanummers over uilen, trek, zang, zee, en in mei 2023 een themanummer over sex. Niet ‘seks’, want bij ‘seks’ met ks denken ze aan muffe wetenschap, vertelden ze in april 2023 aan Saskia van Loenen tijdens een interview in NRC. Smeuïg is het magazine zeker. Het staat vol met achtergronden en weetjes over de voortplanting bij vogels. Dat heggenmussen notoire vreemdgangers zijn, was me al bekend, maar nieuw voor mij waren onder andere het vogelorgasme van de roodsnavelbuffelwever, de missionarishouding bij de hihi (een vogel uit Nieuw-Zeeland), de broedzorg van de zwarte spoorkoekoek (alleen door vaders) en het datinggedrag bij monniksgieren. Lange artikelen, interviews en korte berichten wisselen elkaar heerlijk af.

Maar even belangrijk zijn de foto’s. Het formaat van de glossy (want dat is het eigenlijk) is A4 en dat betekent dat de vogels in vol ornaat te bewonderen zijn. In dit nummer, onder andere, de balts van de korhoenders en het dansen van flamingo’s.

Vlaams feestje

Het zijn voornamelijk Vlaamse schrijvers en fotografen die het magazine vullen, alhoewel ik ook een keer de eer heb gehad aan het nummer over vogelzang mee te werken, uiteraard met een artikel over de nachtegaal.

De nummers zijn helaas niet in de boekhandel te koop maar zijn uitsluitend online te bestellen via https://fwiet.be. Voor € 13,50 per nummer krijg je erg veel vogel voor je geld. Verzenden naar Nederland kost echter € 5,50 en dan wordt de prijs weer aan de hoge kant. Hopelijk verandert dat nog eens en vinden de uitgevers / makers een Nederlandse distributeur. Ook oude nummers zijn, zolang de voorraad strekt, nog gewoon na te bestellen en, gezamenlijk besteld, valt de prijs wel weer mee. Ik kijk al uit naar het volgende nummer – dat in dit najaar verschijnt: ‘Aas’ heten. Met aandacht voor gieren, raven, buizerds en wouwen.