Boekrecensie: Vogelaars (nooit) uitgevogeld

Vogelaars (nooit) uitgevogeld

Naar vogels kijken is een populaire hobby. Boeken over vogels kijken zijn bijna niet aan te slepen. De auteur van dit boek, een enthousiast vogelliefhebster, raakte geïntrigeerd door vogelaars. Zij wilde zich een beeld vormen van de personen die zich – al dan niet beroepsmatig -, bezighouden met deze diergroep en besloot een onderzoek uit te voeren. Zowel fanatiekelingen, als minder fervente vogelaars werden benaderd voor het boek ‘Vogelaars (nooit) uitgevogeld’.

1174 vogelaars

De respons met 1174 (!) vraaggesprekken was zo groot, dat een bijna vlakdekkende verspreidingskaart van Nederland kon worden gemaakt van alle deelnemers aan het onderzoek. Van de meeste van hen zijn op een achttal pagina’s verspreid door het boek aaneengesloten series mini-portretfoto’s afgebeeld. Helaas bevinden zich daartussen nogal wat die vanwege de kleine afmetingen niet helemaal tot hun recht komen. Wanneer iemand in een tekst wordt genoemd en daarbij een nummer staat, correspondeert dat met het getal bij de portretten. Bijna 30 interviews schetsen de achtergrond van de betreffende personen en de dingen waar hij/zij zich mee bezighoudt.

Bomvol informatie

Soms worden er on het boek ‘Vogelaars (nooit) uitgevogeld’ tips gegeven, of hoogtepunten geduid. Zo zijn er nog veel meer onderwerpen die een gepaste plek in het boek hebben gekregen. Er is gepoogd om alles onder te brengen in een goed lopend geheel. De hoofdstukken hebben interessante titels, zoals ‘Waarom gaan we eigenlijk vogelen?’  Wie hierover inspiratie wil opdoen, zal in het boek heel veel gegevens van zijn gading vinden. Dit alles is met veel passie en oog voor details tot stand gekomen. Het laatstgenoemde heeft wel tot gevolg dat veel cijfers worden gebruikt en overvloedig gebruik wordt gemaakt van grafieken, diagrammen en andere figuren.

Vogelaars (nooit) uitgevogeld

Doodeman. D. (2021). Vogelaars (nooit) uitgevogeld. 21 x17  cm. 215 blz. Paperback. ISBN 978 90  5011. KNNV Uitgeverij, Zeist.  € 22,50.