Boekrecensie: Uilen van het eeuwige ijs

Een tijdje geleden verscheen “Uilen van het eeuwige ijs”, een boek van Jonathan Slaght. Het boek verhaalt over onderzoek dat is gedaan naar het leven van de Blakistons visuil. Deze zeldzame uil is een bedreigde soort en een uitgesproken zalm-eter. Het onderzoek vond plaats in het oosten van Siberië op de grens tegen de Japanse Zee. Daar ontdekte de schrijver in 2000 deze enorme uil, die zo zuidelijk al honderd jaar niet meer was waargenomen. Een opsteker die hij goed kon gebruiken bij zijn afstudeerscriptie.

Onherbergzaam onderzoeksgebied

Deze indrukwekkende uil, qua grootte vergelijkbaar met een zeearend, werd een uitdaging voor hem. Zijn doel was om na te gaan welk landschap deze visuil precies nodig heeft, om zodoende de noodzakelijke informatie bijeen te krijgen voor zijn bescherming. Hij kreeg daarbij assistentie van een team veldwerkers. Dat was ook wel nodig in een onherbergzaam onderzoeksgebied van 20.000 km²! Om het te bereiken was de inzet nodig van een helikopter en sneeuwscooters. Ter plekke bleek ook een terreinauto onontbeerlijk. Bij de persoonlijke uitrusting waren isolerende jacks, ski’s en winterlaarzen standaard. Voor het verblijf was men aangewezen op jagerskampen.

Expeditieverslag

De zoektochten worden indringend beschreven, evenals het leefgebied. De bewoners moeten zien te overleven onder barre omstandigheden door aanwezige sneeuw en ijs. Voortdurend werd gezocht naar sporen van de visuilen, waaronder een slaapbosje en ruiveren. Contact met de lokale bevolking bood ook hulp. Een goed kenmerk was het geluid in de vlucht, veroorzaakt door de grote vleugels. Vangkooien, strikkentapijten en lokaas maakten het mogelijk om de uilen te vangen om ze van zendertjes te kunnen voorzien. Een van de belangrijkste resultaten van het onderzoek is een beschermingsplan voor de Blakistons visuil. Het boek is een boeiend expeditieverslag, waarbij de lezer als het ware aan de hand wordt meegenomen.

Uilen van het eeuwige ijs

Slaght, J. (2021): Uilen van het eeuwige ijs. 21 x 13,5 cm. 335 bladzijden. Paperback. ISBN  978 90

450 44 828. Uitgeverij Atlas Contact, Amsterdam/Antwerpen. Prijs € 24,99.