PiXpas Maandopdracht – September 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Birdpix 4 – Vogels van de Rode Lijst”

Opdracht van deze maand : “Vogelsilhouet”

Vincent Vuik, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Maak een foto waarin de vogel of vogels als silhouet(ten) te zien zijn. Het mag zowel een solo vogel als een hele groep vogels zijn. Een beetje tekening in het silhouet is prima, maar hoeft niet, de vogel mag ook volledig zwart zijn. Een silhouetje tegen een strak witte achtergrond, een silhouet tegen een spectaculair gekleurde septemberlucht of een silhouet tegen een donkere achtergrond met een lichtrandje eromheen, het mag allemaal.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Tom 14 nominaties
Vorige week een weekje genoten op Lesbos. Overal laat de Kuifleeuwerik zich zien en horen. Hier eentje in het laatste licht.

2e plaats ( 8 punten )

Vincent Vuik 11 nominaties
Deze kievit, met z'n onmiskenbare silhouet, geniet van de kleuren van de opkomende zon. En als je je afvraagt hoe je die lucht in de achtergrond van deze foto kan krijgen, dan moet je goed kijken waar hij met z'n pootjes in staat :)

3e plaats ( 6 punten )

Een mooie avond om het strand te bezoeken. Regenkleding aan om niet nat te worden bij het liggend fotograferen en dan maar wachten of de vogel door de door mij gekozen achtergrond wil lopen.

4e plaats ( 4 punten )

ellen 5 nominaties
Tijdens onze vakantie op Lesbos zag ik deze kleine klapekster vroeg in de ochtend op de distels zitten. De zon kwam net op en daardoor kon ik dit silhouet vastleggen. Ik heb bewust niet al het detail weggehaald zodat de soort herkenbaar blijft.

Gedeelde 5e plaats ( 3 punten )

Gert-Jan Cromwijk 4 nominaties
Spreeuwen verzamelen op een lantaarnpaal. Ik vond het leuk om al die herkenbare silhouetjes in echte spreeuwenhouding te zien, en enkele vliegende erbij.
Ruben de Bruijn 4 nominaties
Met een aantal aalscholvers en kraaien waren er verschillende silhouetten te zien bij één van de prachtige zonsondergangen die er deze maand waren.

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

PascalK 3 nominaties
Natuurlijk kan ik gaan voor een foto van een vogel tegen een lichte achtergrond of een spectaculaire september lucht. Maar voor mij is dit de uitdaging; een silhouet tegen een donkere achtergrond waarbij de contouren van de vogel oplichten. Deze roodborsttapuit kwam ik tegen op een hekje met prikkeldraad langs een weiland. Door met tegenlicht te werken en de foto onder te belichten, ontstond dit effect met oplichtende contouren. Kunst hierbij is om ook nog het oogje geheel of gedeeltelijk zichtbaar te hebben. Voor mij maken het lichtpuntje op de snavel en het oplichten van één van de teentjes deze foto af.
Mark de Bruijn 3 nominaties
Het nadeel van het najaar is dat er wat minder mogelijkheden zijn om in de avonduren te fotograferen. Het voordeel is dat je iets minder vroeg je bent uit hoeft om een mooi mistige zonsopkomst mee te maken. Hier brak de zon door de mist heen en was ik specifiek op zoek naar vogels in het tegenlicht. Er waren niet heel veel watervogels te bekennen, maar in de verte hoorde ik wel een aantal futen. Met wat geduld lukte het om de fuut in de weerspiegeling van de zon vast te leggen, zodat er een mooi silhouet zichtbaar werd. Door de afstand niet mogelijk om de fuut groter in beeld te brengen, maar zo met de prachtige omgeving erbij vind ik het zeker ook wat hebben.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: