Onderdeel van Pixfactory

PiXpas Maandopdracht – September 2024

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op de natuurgids :
“Vogels kijken in de delta”

Opdracht van deze maand : “Soorten Samen”

Truus Aletta Maan, als een van de winnaars van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Probeer twee of meer verschillende soorten vogels op een foto te krijgen, succes!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Gejo Wassink 14 nominaties
Die ochtend vlogen de ijsvogels (club jonkies) ons letterlijk om de oren en gingen overal zitten. Ook op de oever. De lepelaars waren ook steeds aanwezig. En plotseling deze twee leuke soorten tegelijk op dezelfde plek.

Gedeelde 2e plaats ( 8 punten )

Tom 6 nominaties
Ik lag hier plat op de buik om de Drieteentjes te fotograferen, heb net zolang gewacht tot deze jonge Zilvermeeuw in beeld kwam en heb toen afgedrukt. Hier is mooi te zien hoe klein de Drieteentjes zijn.
Ruben de Bruijn 6 nominaties
Ik ging eigenlijk voor 2 soorten, maar kwam er hier zelfs vier tegen, in de witte variant. Van maatje S tot maatje XL. De roze gloed van de zonsondergang maakt het af.

4e plaats ( 4 punten )

Het hoeft allemaal niet zo luxe. 2 stokken , een draadje en een stuk camouflagenet. Om het liggen droog te laten gebeuren een stuk plastic met daarop een oud tafelkleed. Bij een kleine plas kwam een slootje uit , met daarin aan het eind de nodige kleine visjes. Wat er voor de lens zou komen was een verrassing. Een dodaars met 2 jongen had z’n oog op deze plek laten vallen. Na de maaltijd en de nodige foto’s van mijn kant ging er één rustig tussen de daar aanwezige watervogels badderen. Op de foto is het verschil in grootte tussen beide vogels goed zichtbaar. Op de achtergrond een smient waarvan alleen de contouren te zien zijn. Kortom : meerdere vogels in één foto ( maandopdracht )

Gedeelde 5e plaats ( 3 punten )

Gerrit1957 3 nominaties
Een Torenvalk en een Ekster samen op een uitkijk .. dit zijn toch normaal geen dikke vrienden
Edwin Tuyn 3 nominaties
De foto is genomen in het Parque das Aquas in São Lourenço, Minas Gerais, Brazilië en mijn ‘home patch’ als ik hier ben. Een van de bijzondere delen is een afgesloten eiland waar veel reigers (koe, kleine en grote zilverreigers), aalscholvers en ook wat andere soorten reigers zoals de kwak, de nacht doorbrengen en nesten. ‘s Avonds bij zonsondergang komen ze van alle windhoeken aan gevlogen voor de nachtrust en het is dus zaak om hoog in de boom te komen wil je veilig zitten voor de ontlasting. Op deze foto is zijn de meeste vogels gearriveerd. Op dit deel van het eiland zitten met name Kleine Zilverreigers, Koereigers en Aalscholvers.
Alex Roetemeijer 3 nominaties
Op deze foto zijn vier grote zilverreigers te zien en een wilde zwaan. Minst twee verschillende vogelsoorten zoals de MO was. Jullie zien natuurlijk dat ik vroeg ben opgestaan om een beetje extra sfeer aan deze foto te geven. Het was even wachten dat de zon ook ging meespelen, maar dan heb je ook een sfeervol beeld.
Mark de Bruijn 3 nominaties
Een leuke en toegankelijke opdracht, maar ook wel lastig om een onderscheidende foto te maken. Het is niet heel ingewikkeld om een foto met meerdere soorten erop te maken, maar ik heb geprobeerd een beeld te maken waarin er ook sprake is van een bepaalde samenhang. Hier zwommen twee zwanen en twee jonge futen rustig in de avondzon. Door de zwanen rechtsonder in beeld te brengen en de futen linksboven geprobeerd een mooie beeld te maken van 'soorten samen'.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: