PiXpas Maandopdracht – Oktober 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Roofvogels en Uilen van Europa”

Opdracht van deze maand : “Roofvogels”

Tom, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Oktober staat in het teken van de vogeltrek. Op goede dagen vliegen duizenden vogels over de trektelposten. Als het meezit komt dan tegen de middag de roofvogeltrek op gang met bellen Buizerds en als je geluk hebt een Rode Wouw, Visarend etc. Vandaar de maandopdracht: maak een mooie foto van een roofvogel. Dit mag zijn een (overtrekkende) roofvogel in vlucht zijn, maar ook een biddende Torenvalk, een roofvogel met prooi, een roofvogel in landschap, enzovoorts. Meer dan één roofvogel mag ook. Uilen vallen buiten de opdracht.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Een smelleken in de vlucht. Een meewerkende vogel , de wind stond goed , het licht was prima , de auto was goed gepositioneerd en toen bleek er ook nog een prooi achter mij te vliegen. Vanaf de stronk tot vlakbij een mooie serie kunnen maken. Ondanks dat er nog dichterbij scherpe foto’s waren , vond ik de vleugels hier het mooist uitkomen.

Gedeelde 2e plaats ( 8 punten )

H.van Emden 11 nominaties
Deze Havik-vrouw is een vaste bewoner op de Amerongseberg . Ik volg en fotografeer haar nu al ruim 5 jaar. Soms laat ze zich een week niet zien en dan ineens is ze er weer en zit dan op haar gemak bij het bosmeertje. Nu met de herfst zat ze op ruime afstand en in mooi licht. Ik vond dit wel een schilderachtige opname en minder statisch dan close op een tak.
ellen 11 nominaties
Een bliksemsnelle duikvlucht van de sperwer

4e plaats ( 4 punten )

Erna Koelman 6 nominaties
Weer te weinig tijd. Maar onder het motto 'Meedoen is belangrijker dan winnen', deze Zeearend die deze week zich een tijd ophield te midden van zo'n 1000-1500 Goudplevieren.

5e plaats ( 3 punten )

GeertN 5 nominaties
Qua weer zat het niet mee deze maand, en roofvogels kwam ik ook maar zelden tegen. Gelukkig is er altijd wel een torenvalk te vinden die mee wil werken.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

Robert Wagter 3 nominaties
De zeearend ging er even mooi voor zitten. De omstandigheden (licht, afstand) waren uitdagend.
Alex Roetemeijer 3 nominaties
Op de telpost kwamen veel buizerds over, maar de meeste zaten hoog en worden maar kleine stipjes op de foto. Gelukkig kwam deze ruigpoot wel op 'foto' afstand over. Leuk voor de opdracht om en wat meer zeldzame roofvogel op de foto te zetten.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: