PiXpas Maandopdracht – November 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op de “Online cursus vogelfotografie”

Opdracht van deze maand : “Eten of gegeten worden”

Tom, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Het leven van vogels bestaat uit eten of gegeten worden. Ze denken niet na over goed of kwaad. De merel die een worm uit de grond trekt , wordt later misschien zelf het slachtoffer van een roofvogel. Kortom de eter wordt gegeten. Bij deze opdracht is het de bedoeling het eten in beeld te brengen. Een vogel tussen de bessen is niet de bedoeling , maar met een bes in de snavel voldoet deze wel aan de maandopdracht. Van een kleine zangvogel met een zaadje in de snavel, tot een roofvogel die een prooi verorbert, alles kan.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Een nog niet eerder meegemaakt fenomeen : trek van winterkoninkjes vanuit zee . Deze slechtvalk wist er binnen een uur 3 te vangen en op te eten. De 4e had geluk , want deze vond beschutting onder de auto. Meer als een “snackje “ was het echter niet , als je bedenkt dat dit vogeltje slechts 9 gram weegt en bovendien de kop niet opgepeuzeld wordt. Een merel weegt het 11 voudige en had bij één aanval ook nog eens minder energie gekost. Helaas er was op dat moment geen trek van merels , dus bij gebrek aan dan maar een winterkoninkje.

2e plaats ( 8 punten )

wouterroepel 13 nominaties
Er zit al een tijdje een roodkopklauwier in Zwagermieden in Friesland. Op een zonnige dag toch maar eens die kant opgereden en veel aandacht aan deze goed benaderbare vogel kunnen geven. Het duurde wel even voordat ik hem met buit kon vastleggen. Uiteindelijk kon ik een hele serie maken met als voedsel een Zuidelijke boomsprinkhaan in zijn bek. Omdat de opdracht aangaf dat het eten goed te zien moest zijn in de bek vond ik deze foto wel de moeite om aan te bieden.

3e plaats ( 6 punten )

Lesley van Loo 10 nominaties
Tja, geen hele duidelijke prooi maar zo een Goudhaantje is zelf natuurlijk ook niet zo groot dus de prooi al helemaal niet. Deze was al biddend aan het jagen op kleine spinnetjes en bladluizen waarvan hij er hier eentje te pakken had, je ziet hem nog net op het puntje van zijn tong.

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

ellen 4 nominaties
Waarschijnlijk vond hij z'n prooi wat aan de droge kant, maar na een korte waterdip kon hij de worm extra sappig oppikken.
Vincent Vuik 4 nominaties
Terwijl het herfstblad van dit boompje af valt, verschijnt er ook wat bloesem aan de takjes. Bijzonder zo in de herfst, maar leuk voor de foto's. En de pimpelmezen vinden ook nog eetbare zaadjes of knopjes in de bloemen. Toch nog wat verse groente op het menu!

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

HV 2 nominaties
De ijsduiker is een grote duiker met een grote, stevige snavel en deze verbleef in november een aantal dagen bij IJmuiden. IJsduikers zijn in Nederland voornamelijk in de winter te zien. Dit exemplaar was regelmatig duikend en foeragerend te zien en deze keer kon ik een leuke foto maken met een botervisje. Door de wind en de golven viel dit nog niet mee om een scherpe foto te maken.
Mark de Bruijn 2 nominaties
Deze blauwe reiger had - zo heb ik mij door iemand laten vertellen die meer thuis is in de wereld van de vissen - een schele pos gespiesd. Dit is een kleine roofvis, maar in dit geval werd de eter dus gegeten. De reiger had overigens flink wat moeite om hem naar binnen te werken (ook omdat er nog wat geïnteresseerde meeuwen aanwezig waren), maar uiteindelijk is het hem gelukt.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: