PiXpas Maandopdracht – Mei 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op de natuurgids “Vogels kijken in de delta”

Opdracht van deze maand : “Een zee van groen”

Vincent Vuik, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Fotografeer één of meerdere vogels, klein afgebeeld in een weelderig groen decor. 

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Vincent Vuik 11 nominaties
De blauwborsten hebben in mei hun eerste legsel grootgebracht, waarna de mannetjes weer de tijd hebben om lekker te gaan zingen. Wat een rust, met de kinderen de deur uit... Ik heb een fris uitlopende braamstruik in de voorgrond gebruikt om een doorkijkje door het groen te maken. Wel een zee van groen zo toch?

Gedeelde 2e plaats ( 8 punten )

Conny Schotanus 8 nominaties
Dit jonge grutto kuiken kwam opeens uit het hoge bloemrijke gras gelopen. Gewacht totdat de grutto in een iets opener stukje groen grasland liep, vanwege de maandopdracht. Afgelopen zondag was het af en toe droog en brak de zon door. Dat zorgde voor een mooi lichtrandje door het nog overgebleven dons van deze juveniele grutto.
Ruben de Bruijn 8 nominaties
Deze kleine uil keek me vanuit de boom doordringend aan, inmiddels is het frisse groen flinke gegroeid, wat hem mooi omringd.

4e plaats ( 4 punten )

Gejo Wassink 7 nominaties
Normaliter zou ik deze wat meer croppen. Maar speciaal voor de MO biedt ik bijna de gehele foto aan zodat het groene gras en de groene achtergrond veel in beeld zijn. Het leuke van de foto vind ik zelf de rode staart die er in het groen lekker uit springt.

5e plaats ( 3 punten )

corvanspijk 5 nominaties
De berken staan er frisgroen bij en de hangende takken veroorzaken een waterval aan groene bladeren. Op een afgebroken berkenstam liet de koekoek van zich horen. En dan nog de goede positie kiezen om het effect van de berkenkronen zo optimaal mogelijk te benutten...

6e plaats ( 2 punten )

Wil Doorn-Meijne 4 nominaties
Wat de natuur betreft, ondanks de droogte is het prachtig met al het groen in de natuur. Veel op pad geweest en veel foto's waren toch te weinig weelderig naar mijn idee. Maar de laatste dag is het gelukt, veel tinten groen rondom de vogel. en dan nog een soort die ik nooit voor de lens krijg, ik was een paar dagen op vakantie en mijn zoon zag met zijn verrekijker de klauwier zitten.

7e plaats ( 1 punt )

Ruud Scherpenisse 3 nominaties
Toen ik deze foto op de uiterste dag van inzending maakte en op de computer bekeek leek me dit een geschikte foto voor de maandopdracht. De tak waar de tjiftjaf even aan hing met de bomen iets verder erachter maken dit voor mij een niet standaard plaatje.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: