PiXpas Maandopdracht – Maart 2026

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het “Handboek Vogelfotografie”

Opdracht van deze maand : “Zwart/wit”

Wouter Roepel, winnaar van de vorige maandopdracht , heeft deze opdracht bedacht.

Maak een foto en zet deze geheel om in zwart/wit. Het maakt niet uit hoe de vogel er op staat, geheel, uitsnede, alleen of met meerdere, zolang de foto maar een zwart/wit foto is.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

corvanspijk 18 nominaties
Pal voor de onstuimige branding van de Noordzee in een flinterdun laagje water kon ik deze vijf foeragerende drietenen fotograferen. In winterkleed zijn ze overwegend wit en grijs met zwarte poten en dito snavel, dus geschikt voor het thema 'zwart-wit' van deze maand, denk ik...

2e plaats ( 8 punten )

jornfijnaut 12 nominaties
Munnikenland zit weer vol met broedende aalscholvers. Ik vind het een vogel die zich goed leent voor een zwart/wit foto. Deze zat er wat mij betreft mooi bij.

3e plaats ( 6 punten )

nelappelmelk 11 nominaties
Zo rond de zonsopgang gaan de ganzen uit hun nachtgebied vertrekken. Je krijgt dan kippenvel wanneer je ze massaal ziet en hoort opstijgen. De eerste kolganzen vlogen op. Daarna gingen ze massaal de lucht in. Ik verstond verdekt opgesteld en wachtte rustig af tot ze op de wieken gingen.

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

Wil Doorn-Meijne 7 nominaties
Ik ben naar het strand gereden met de bedoeling foto's te maken van drieteenstrandlopers. Na wat kilometers gelopen te hebben zag ik een groepje en verschillende malen ben ik op mijn buik gaan liggen om ze te fotograferen. en elke keer kwamen er honden om de boel te verstoren. Een beetje kriegel heb ik een kop koffie besteld in een strandtent en daar kwam dit modelletje me gezelschap houden.
Het is niet zo moeilijk om een foto om te zetten naar zwart-wit , maar bij nader inzien blijken een aantal vogels minder "spectaculair " er uit te zien als in kleur. Gekozen voor deze opname omdat de vogels in zwart - wit tegen de branding nog duidelijk afsteken. Genomen vanaf het strand.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

Michiel H. 5 nominaties
Best nog wel een lastige opdracht: zwart-wit maken is het probleem niet, maar het moet toch ook wel iets toevoegen aan de foto. Veel dingetjes uitgeprobeerd en uiteindelijk uitgekomen bij deze pijlstaart op het strand. Het zwart-witbeeld legt de nadruk op de vorm en tekening, zonder afleiding van de kleuren van de eend en het blauw van de zee.
Monsieurpim 5 nominaties
In de Waterleidingduinen bij Zandvoort vlogen nogal wat heggenmussen rond. Grijsbruin van kleur, maar wel erg mooie tekening. In zwart-wit nog duidelijker dan in kleur
jan Luit 5 nominaties
Een Donsspecht op een tak van een populier. Vond de specht wel goed voor de opdracht omdat die zelf al zwart met wit is. Het is een mannetje en heeft een beetje rood achter op de kop.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: