PiXpas Maandopdracht – Maart 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het “Handboek Vogelfotografie”

Opdracht van deze maand : “Takken, stengels en sprieten”

Henk Wiebe van der Meulen, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Maak een vogelfoto waarin takken, stengels of sprieten een grote rol spelen. Zorg ervoor dat het geen “takkenfoto” wordt, maar dat je er ondanks (of zelfs dankzij) de takken, stengels of sprieten iets moois van maakt. De takken, stengels of sprieten mogen zich in de voorgrond, rondom de vogel of in de achtergrond bevinden, alle opties vallen binnen de opdracht. Als de takken, stengels of sprieten maar een belangrijke rol spelen in de foto.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Vincent Vuik 9 nominaties
Een zingende rietgors in het mooie licht van het opkomende maartse zonnetje. Maar dan die opdracht hè: takken, sprieten en stengels. Stap 1: zoek naar een rietstengel met een rietgors erop. Stap 2: zoek naar riet in de voorgrond om ertussendoor te fotograferen. Stap 3: zoek naar boomtakken in de achtergrond waar het zonlicht tussendoor sijpelt. Zo kan je toch heerlijk schilderen met die takken, stengels en sprieten in de voor- en achtergrond!

2e plaats ( 8 punten )

Truus Aletta Maan 8 nominaties
De mus zit in de schaduw en de zon schijnt op de takken achterin, waardoor die takken veel lichter zijn dan die in de voorgrond.

3e plaats ( 6 punten )

Door te observeren kun je redelijk de looprichting van de strandleeuwerikken inschatten. Om een laagstandpunt in te nemen moet je vieze kleren op de koop toenemen. De lens op een pittenzak en dan maar wachten of de vogel dat stukje biestarwegras gaat opzoeken wat jij in gedachten hebt . Ook de achtergrond moest meewerken. Hier ben ik dus 2 ochtenden elke keer een uurtje mee bezig geweest.

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

Wil Doorn-Meijne 6 nominaties
Veel van de foto's die ik maakte waren te takkerig, ik heb de opdracht nog eens nagelezen en kwam tot de conclusie dat qua opdracht deze foto moet voldoen. Toen had ik de keuze uit twee foto's, ook weer moeilijk...
jan Luit 6 nominaties
Tussen de takken door kon ik deze Matkop op de foto zetten. Het sneeuwde ook nog, vond het zo wel een leuk doorkijkje.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

John Saxofoonbird 4 nominaties
Op een plek in het bos waar regelmatig spechten actief zijn zat ik leunend tegen een boom geduldig te wachten. Op twee meter naast me was er onverwachts een vogeltje midden in de taxis-struik aan het scharrelen. Eigenlijk veel te dichtbij voor mijn lens. Langzaam ben ik achteruitgelopen en bleef ik op tien meter afstand proberen het goudhaantje te vangen steeds als hij even aan de oppervlakte kwam.
Gejo Wassink 4 nominaties
Een goudvink in een veld vol met stengels van uitgebloeide onkruiden van vorig seizoen. Ik heb het standpunt zo gekozen dat het niet te druk werd in de achtergrond en het toch te veel een 'takkenfoto'zou worden. Verder vond ik het voor de compositie fijn om iets van een diagonaal te krijgen doordat de stengels rechts onder wat lager zijn dan de stengels waarop de goudvink zit. Verder natuurlijk leuk hoe zo''n goudvink er uit knalt door zijn kleur in een verder grijs decor.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: