PiXpas Maandopdracht – Juni 2026

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Birdpix 7 – De 77 meest fotogenieke vogels”

Opdracht van deze maand : “Groot en klein”

Vincent Vuik, winnaar van de vorige maandopdracht , heeft deze opdracht bedacht.

Maak een foto met daarop een volwassen en jonge vogel van dezelfde soort, waarbij een duidelijk verschil in formaat is te zien.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Dit jonge waterhoentje was er één uit een nest van 8 , waarvan er nu 3 weken later nog 5 van over zijn. Op het moment van fotograferen was dit jong 3 dagen oud. Door de hoge temperaturen was het geen straf om alleen met een zwembroek deze opname te maken. Vanuit de hand gefotografeerd met de lens vlak boven het water.

2e plaats ( 8 punten )

corvanspijk 9 nominaties
Groot en klein; een jonge geoorde fuut rustend op de rug van een van de ouders.

Gedeelde 3e plaats ( 6 punten )

wouterroepel 6 nominaties
Omdat dit een foto van een nest betreft hierbij de toelichting. Langs een fiets/wandelpad ongeveer 30 meter achter het aanwezige hek heb ik deze foto gemaakt. De vogels die daar bivakkeren trekken zich niets aan van eventuele wandelaars, fietsers en fotografen. Vanaf een veilige, niet verstorende afstand kun je dit nest zien. De maandopdracht was duidelijk en had direct enkele foto's in gedachten zoals fuut met jongen of zwaan met jong uiteindelijk kwam ik deze steltkluten tegen en had het geluk dat zowel pa ma als net uitgekomen jong zich lieten zien.
John_Jak 6 nominaties
De dominee van het water, midden in een indrukwekkende preek…
en naast hem dobbert zijn eigen kroost alsof het denkt: mooi verhaal, maar wanneer gaan we eten?

5e plaats ( 3 punten )

Vincent Vuik 4 nominaties
Op een frisse ochtend zochten de jonge kluutjes warmte onder de veren van mama (denk ik, misschien is het wel papa...). Tel de pootjes maar! Die ene wil er ook nog bij, wat uiteindelijk nog een hele opgave bleek.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

karin biesboer 3 nominaties
De jonkies van de waterhoen vind ik prachtig, dus dat was mijn aanvankelijke doel voor de maandopdracht. Echter was ik niet tevreden met het resultaat. Dus terug naar mijn oude liefde waar het allemaal mee begon voor wat betreft de vogelfotografie, de fuut. Niet slim om s 'avonds in korte broek langs de waterkant te gaan zitten, De muggen hadden de avond van hun leven met zulke heerlijke kuiten. Ik heb gekozen voor een eenvoudig beeld van moeder (of vader) met kind. Kleurcontrast geel (boei) /blauw (water) vond ik wel mooi. Weer eens wat anders. Ik heb veel betere foto's in de collectie, maar niet geschoten in deze maand. Wil toch meedoen Ben benieuwd naar de andere inzendingen, ik verwacht wel een aantal futen.
ellen 3 nominaties
Afgelopen maand paar dagen naar Helgoland geweest. Wat een feest. Er waren nog niet veel kleintjes, maar enkele kon je al spotten. Mi duidelijk groot en klein
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: