PiXpas Maandopdracht – Juni 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Birdpix 7 – De 77 meest fotogenieke vogels”

Opdracht van deze maand : “Fotografeer een reiger”

Vincent Vuik, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

In juni gaan we voor een album vol reigerfoto’s. In Nederland gaat het dan om de blauwe reiger, purperreiger, grote en kleine zilverreiger, koereiger, kwak, roerdomp en woudaap (of wie weet een verdwaalde ralreiger), maar reigersoorten uit andere delen van de wereld zijn natuurlijk ook welkom!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

John_Jak 13 nominaties
Ergens in het riet hoorde ik hem roepen en dus maar gewacht tot ie tevoorschijn zou komen. We waren druk in gesprek omdat er nu ruim een uur wachten geen activiteit was geweest toen er een riep: daar gaat ie. In eebn reflex kon ik er nog net een paar schieten. Drie frames verder was ie al weer in het riet verdwenen.

2e plaats ( 8 punten )

John Saxofoonbird 8 nominaties
Over de sloot heen twee Reigers in beeld, leuk voor de maandopdracht was de gedachte en plots gebeurt er van alles. De blauwe Reiger haalt een grote rietvoorn uit het water, laat de te zware vis regelmatig vallen en de Zilverreiger probeert de vis af te pakken. als de Blauwe Reiger links om draait, draait de Zilverreiger rechts om. Het werd een ware Tango.

Gedeelde 3e plaats ( 6 punten )

Gejo Wassink 7 nominaties
Leuke reiger die veel strontvliegen pakte. Maar ook een keer een muis. Voor de MO vind ik dat een foto iets meer moet hebben dan een standaard plaat. Vandaar gekozen voor een vliegbeeld en een prooi zichtbaar in beeld.
Van de Velde Frank 7 nominaties
Wie zoekt die vindt plaatje. Op een 10tal min. rijden van mijn woonplaats broeden enkele koppels woudaap. Door de gaten van een houten schutting zijn ze (mits nodige geduld) mooi te observeren en te fotograferen, dit in alle mogelijke poses. Deze merkwaardige houding eruit genomen, de 'pose' en zijn schutkleur laten hem 'opgaan' in het riet. Grotere broer Roerdomp past die techniek ook soms toe. Doet me wat denken aan liedje v wijlen Bram Vermeulen "Als ik niet kijk, heb ik het niet gezien, kunnen ze mij niets maken, dus ik kijk niet!"

5e plaats ( 3 punten )

loek van de Leur 6 nominaties
In het ondiepe water was deze Kleine Zilverreiger actief aan het vissen. Vaak zie je reigers stil in het watert staan om plotseling langs zwemmende visjes te verschalken. Deze Kleine Zilverreiger rende, met gespreide vleugels, voortdurend heen en weer om visjes op te jagen. Tot 4 keer toe kon hij op die manier succesvol een klein visje uit het watert halen.

6e plaats ( 2 punten )

Broodnijd. Als je samen staat te vissen en je "maat "vangt een kikker , dan wil je graag delen , hetgeen niet op prijs gesteld wordt.

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

PascalK 3 nominaties
Voor het fotograferen van een roerdomp in het riet was ik deze maand net te laat. Maar in het voorbijvliegen kreeg ik toch nog een kans van dichtbij om deze schitterende vogel op de foto te zetten! Zo in het late avondlicht laat het lage zonnetje het geel van de roerdomp extra mooi uitkomen.
Paul Agthoven 3 nominaties
Leuk om eens voor een bepaalde soort te gaan dan een “thema” , pas mijn 3e keer dat ik meedoe dus wellicht komt dit vaker voor. Specifiek op pas ben ik er niet voor gegaan , gewoon de gebruikelijke rondjes in de omgeving leveren normaal wel wat waarnemingen van reigers op. Dit exemplaar stond mooi in het hoge gras langs een slootje en vond dit wel een mooi beeld .
corvanspijk 3 nominaties
Een groep van twaalf koereigers op jacht in een pas gemaaid weiland waarvan dit exemplaar met zijn fel gekleurde snavel mij het meest opviel.
Willem Verhagen 3 nominaties
Ik was een hele week in Hongarije om vanuit hutten te fotograferen. Op twee van de dagen heb ik een voottochtje gemaakt op het Tiszameer. Daar fotografeerde ik o.a. deze Kwak met een zojuist uit het water opgepikte dwergmeerval. Met o.a. deze foto was het een geslaagde reis.
Conny Schotanus 3 nominaties
Een reiger fotograferen dat moet toch wel lukken dacht ik begin van deze maand, maar dat viel tegen. Waar zijn al die reigers gebleven dacht ik iedere keer. Of ik zag er één, maar dan te ver weg om te fotograferen. Afgelopen woensdag naar de Waddenzee gereden in de hoop daar enkele reigers aan te treffen bij hoog water. Het was windstil. Drie uur later. De zon was al achter mij achter de dijk gezakt. Nog ruim een uur licht. Uiteindelijk is het op de valreep toch nog gelukt. Deze blauwe reiger kwam aangevlogen en wilde wel even meewerken.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: