PiXpas Maandopdracht – Juli 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Een leven op en onder water”

Opdracht van deze maand : “Vogels in de zon”

John Jak, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Fotografeer vogels in het zonlicht, waarbij je speelt met schaduwen en licht. Denk bijvoorbeeld aan zacht ochtendlicht tijdens het gouden uurtje, of maak juist gebruik van hard licht midden op de dag. Het moet in ieder geval zichtbaar zijn dat het zonnetje niet alleen achter de wolken schijnt…

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

corvanspijk 10 nominaties
Met de zon in de rug landt deze koereiger op een lakenvelderkoe. De foto bewust onderbelicht zodat de zonbeschenen delen meer naar voren komen.

2e plaats ( 8 punten )

MartijnVanDijk 9 nominaties
De jan-van-genten op Helgoland zijn waarschijnlijk een van de meest gefotografeerde vogels in Duitsland. Het is dus niet altijd gemakkelijk om een nieuwe compositie te vinden. Daarom was ik des te blijer met de combinatie van vogel en zon in deze foto.

3e plaats ( 6 punten )

John_Jak 7 nominaties
In de vroege ochtend de bergen op gegaan tussen de druivenranken door. Aan de rand van de berg keek ik naar beneden en zag door een doorkijkje deze zitten. Het licht viel er fantastisch op en ik heb snel mijn sluitertijd wat hoger gezet om wat onder te belichten en tegelijkertijd de kans op bewergingsonscherpte te beperken omdat ik uit de hand schoot. De schaduw van het vleugeltje van de onfortuinlijke libel viel mooi boven het oog van de bijeneter.

4e plaats ( 4 punten )

Gejo Wassink 6 nominaties
Bij deze opdracht had ik me voorgenomen om een vogel in de zon tegen een achtergrond juist in de schaduw te maken. Door wat onder te belichten kun je dan een donkere foto krijgen met de figuranten juist in de spotlights. Ik vond een jong vliegenvangertje die ik hiervoor fotografeerde, maar toen fladderde ma of pa er plotseling boven. Leuk toch?

5e plaats ( 3 punten )

Vincent Vuik 4 nominaties
Terwijl de zon ondergaat, zoeken de vogels de kolonie weer op om de nacht door te brengen. Een bont gezelschap van aalscholvers, lepelaars, blauwe reigers, purperreigers, grote zilverreigers en zelfs een paartje koereigers. Terwijl de aalscholver al op zijn uitkijkpost zat, dwarrelde hier een grote zilverreiger naar beneden.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

Marijke83 3 nominaties
Vele vinden het maar een vogel van niks. Van mij een favoriet. Nog nooit kreeg ik de gans in een zetting als deze ,op de foto. een waar genoegen, omdat het licht perfect was , de gans mooi op een voetstuk staat, en de achtergrond de sfeer bepaalt!
Ruben de Bruijn 3 nominaties
Een mooie opdracht deze maand. Ik houd zelf wel van het harde licht wat dan alleen een silhouet achterlaat en in dit geval druppels die oplichten.
ellen 3 nominaties
Bij mij in de buurt genoten van een familie kraanvogels die zich regelmatig laten zien op weg naar hun slaapplaats. Deze avond was er mooi avondlicht, waarbij de zon schuin achter hen onder ging.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: