Onderdeel van Pixfactory

PiXpas Maandopdracht – Juli 2024

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek :
“Natuurgids TEXEL”

Opdracht van deze maand : “Out of the box”

Frank van de Velde, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Maak een artistieke, kunstzinnige, ‘out of the box’ vogelfoto. Géén bij wijze van spreken ‘vogel op een stokje’ foto. Wat kan dat dan bijvoorbeeld wel zijn: high key, low key, tegenlicht met de nodige bokeh-effectjes, intentional camera movement, dubbele belichting, enzovoorts… Laat jullie maar eens goed gaan. 

Effecten mogen met de camera bereikt worden, maar eventueel ook door (stevige) nabewerking. Denk daarbij aan selectieve bewerking van de achtergrond, klonen, HDR-bewerkingen, AI-toepassingen, enzovoorts. Bij het toepassen van AI is er een verschil tussen beeldbewerking met AI-tools en het genereren van delen van je foto met AI, terwijl je dat helemaal niet zelf hebt gefotografeerd (bijvoorbeeld het vervangen van een achtergrond door een compleet andere setting). Voor deze opdracht is beeldbewerking met AI-tools toegestaan, maar het genereren van flinke onderdelen van de foto met AI niet. Een toelichting op de fototechnieken en bewerkingen is wenselijk. 

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

Gedeelde 1e plaats ( 10 punten )

Alex Roetemeijer 6 nominaties
Out off the box; ja ik heb mijn best gedaan. Absoluut niet echt mijn ding. De foto is opgebouwd uit verschillende foto's. De achterkant is een zilvermeeuw die laat in de avond over het water vliegt med lange sluitertijd. Het visje, een blankvoorntje hing aan een vishaakje van mijn zoon. Vishaakje is weg gekloond. De kleine mantelmeeuw uitgeknipt en in geplakt met wat schijnwerpers erop. Het kan natuurlijk altijd beter maar hopelijk zien jullie al het werk wat erin zit. Geef het oordeel maar!
Vincent Vuik 6 nominaties
Op vakantie heb ik een prachtig plekje ontdekt om bijeneters te fotograferen. Genieten! Deze foto combineert een paar opties die bij deze maandopdracht aan ons waren meegegeven. Het low key effect was al in het veld aanwezig door een tak in het zonnetje en donker water erachter. Verder heb ik wat flinke bewerkingen op de foto losgelaten. Zie onder techniek. Hopelijk valt het eindresultaat in de smaak. Daar gaat het uiteindelijk maar om.

Gedeelde 3e plaats ( 6 punten )

Gejo Wassink 4 nominaties
Low key zag ik staan bij de opdracht. Ik heb gewacht tot de dodaars net uit de schaduw kwam. Op die manier het spotlight-effect weten te krijgen. Dit in de software achteraf nog iets versterkt. Verder nog gekozen voor een langzame sluitertijd en dan maar hopen dat de vogel zich gaat uitschudden. Dat deed hij. Door de langzame sluitertijd krijg je dan die bewegingonscherpte. Twee kunstzinnige technieken toegepast dus. In de software nog wel de kop selectief wat verscherpt. Ik hoop kunstzinnig genoeg.
Gert-Jan Cromwijk 4 nominaties
De meeuw zat vlakbij op de veerboot, tegen een achtergrond van schuimend water. Perfect voor een highkey-foto, dacht ik.

5e plaats ( 3 punten )

Truus Aletta Maan 3 nominaties
Op mijn fototoestel zitten creatieve filters die een artistiek effect geven aan de foto. Deze foto heb ik met de Key Line filter gemaakt. Deze filter benadrukt de randen en voegt er een illustratieve stijl aan toe. In de nabewerking heb ik wat vlekken uit de achtergrond weg gekloond en de groene kleur eruit gehaald. Vervolgens heb ik er nog een lichte nevel overheen gelegd. Het was niet makkelijk. Ik moest veel oefenen en proberen voordat ik door had wat wel en wat niet goed werkt met deze filter.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

CobraPhoto 2 nominaties
De zon begon net langzaam op te komen toen ik in het water deze 4 zilverreigers zag staan waarbij er 1 een stuk verder van de groep stond alsof hij buiten werd gesloten. Door onder te belichten vanuit een low key gedachte werd het uiteindelijk deze foto.
Conny Schotanus 2 nominaties
Met afgaand water zag ik de kleine zilverreiger foerageren in het water onderaan de dijk. Op een gegeven moment stapte de reiger uit het water en liep over de met algen begroeide keien verder. De gele tenen goed zichtbaar. De kleine zilverreiger stopte en nam een alerte jachthouding aan en bleef zo een tijdje staan. Dat gaf mij de gelegenheid om mijn sluitertijd omhoog te draaien voor een low key opname.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: