PiXpas Maandopdracht – Januari 2026

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op de “Uitvogelgids”

Opdracht van deze maand : “Ganzen in beeld”

Gert-Jan Cromwijk, tweede plek in de vorige maandopdracht , heeft deze opdracht bedacht.

Maak een aansprekende foto van een gans of een groep ganzen.
In de winter verblijven grote aantallen ganzen in Nederland en België door het milde klimaat en het voedselrijke landschap. Grauwe ganzen zijn het hele jaar aanwezig, maar in de wintermaanden liggen de aantallen het hoogst. Verder komen kolganzen en brandganzen in grote aantallen naar de lage landen vanuit Noord- en Oost-Europa. Rotganzen zijn vooral in de omgeving van zout water te vinden. Toendrarietganzen vind je voornamelijk in akkerbouwgebieden in Drenthe en Groningen, terwijl Kleine rietganzen in Friesland en Vlaanderen hotspots hebben. En met goed speuren kun je tegen zeldzamere soorten aanlopen, bijvoorbeeld een Roodhalsgans, Dwerggans of Witbuikrotgans. Ook de exoten Grote Canadese gans en Nijlgans (hoewel officieel een halfgans) vallen binnen deze opdracht.

De keuze is aan de fotograaf: bijvoorbeeld een mooi portret, een foto tijdens guur winterweer, of gebruik het grote formaat van de ganzen om ze in een mooi landschappelijk beeld te plaatsen. Succes!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Liggend op de buik in de toen nog natte sneeuw om een zo laag mogelijk standpunt te creëren. In zo’n groepje is er altijd één alert. Het lijkt er hierop dat de vleugels ook nog als paraplu gebruikt worden.

2e plaats ( 8 punten )

wouterroepel 8 nominaties
Ganzen zijn niet mijn ding en daarom even nagedacht of ik deze maand wel zou meedoen. Onder het motto: meedoen is belangrijker dan winnen toch maar even er op uit. Een portret sprak mij meer aan dan de hele vogel in beeld en daarom voor deze pose gekozen.

Gedeelde 3e plaats ( 6 punten )

Vincent Vuik 7 nominaties
Sneeuwstorm! De maandopdracht was nog maar net van start, toen de sneeuw het hele landschap een stuk interessanter maakte. Vooral de eerste dagen zaten er nog behoorlijk wat ganzen in de polders. Toen de sneeuwlaag dikker werd, kozen ze eieren voor hun geld. Een sneeuwbui als deze heeft vast ook niet geholpen. Snijdend harde wind met een enorme sneeuwbui. Het was nog een hele opgave om te fotograferen en de apparatuur een beetje droog te houden. Maar geen klagen, het was genieten!
RalphLooij 7 nominaties
Na de hevige sneeuwval was het weer even zoeken naar kol-, brand- of grauwe ganzen in de Krimpenerwaard, laat staan de zeldzamer soorten. Gelukkig wilde deze grauwe gans wel even poseren in de late middagzon. Even de slootkant in gedoken om een stukje gras mee te nemen in de voorgrond voor het zachte effect.
Gert-Jan Cromwijk 7 nominaties
Het kon eigenlijk niet, met code oranje de polder in op zomerbanden... maar ik ben blij dat ik het gedaan heb. Achter de Canadezen kun je nog een heel rijtje Grauwen zien.

6e plaats ( 2 punten )

ellen 6 nominaties
In mooi ochtendlicht wordt zelfs het alledaagse bijzonder. Waar waren alle ganzen deze maand??

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

Lesley van Loo 5 nominaties
Ik fotografeer niet vaak ganzen en groepen vogels zijn ook altijd lastig maar toen ik een grote groep ganzen in de sneeuw tegenkwam ben ik (met de maandopdracht in het achterhoofd) toch even gestopt om te kijken of ik er wat van kon maken. De erboven vliegende meeuwen vind ik zelf het beeld wel leuk vullen.
Carlo 5 nominaties
Tijdens de dagen met sneeuw heb ik me aardig kunnen vermaken. Vlakbij in de polder zaten aardig wat ganzen. Een poosje bij gestaan om te kijken wat er ging geburen. Af en toe vloog er een groepje op.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: