PiXpas Maandopdracht – Februari 2026

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “De mooiste fotolocaties van Texel”

Opdracht van deze maand : “Vogels in de tuin”

Henk Wiebe van der Meulen, winnaar van de vorige maandopdracht , heeft deze opdracht bedacht.

Fotografeer een vogel in de tuin. Dat mag je eigen tuin zijn, maar ook een tuin van een ander. Het mag uit de foto duidelijk worden dat de foto in een typische tuin-setting is gemaakt, maar dat hoeft niet. In dat laatste geval is het wel nodig om in de tekst te beschrijven hoe de foto in een tuin is gemaakt. Anders valt niet te beoordelen of aan de opdracht is voldaan. Een leuke soort in eigen tuin is natuurlijk mooi, maar ook de gewonere tuinsoorten mogen de aandacht krijgen. Weer of geen weer, deze opdracht is altijd te doen.
Maak er vooral een aansprekende foto van!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

wouterroepel 9 nominaties
Afgelopen week regelmatig met mijn camera in de tuin gestaan in de buurt van het voederplankje. Veel keus had ik dit keer, spreeuw, kool, pimpel en staartmees kwamen voorbij en er zat zelf op een gegeven ogenblik een waterhoen op de heg. In een tuin op 5 minuten fietsen hiervandaan heb ik zelfs een pestvogel kunnen vastleggen maar vond de eigen tuin toch iets toepasselijker. Nu heb ik niet de ideale tuin om te fotograferen maar voor deze maandopdracht vond ik een voederplank met heggenmus erop wel passend.

2e plaats ( 8 punten )

ellen 7 nominaties
Deze mussen kon ik mooi gadeslaan in mijn tuin met een camouflagedoek om. Ik heb ze eerst gelokt met allerlei voederbollen en zaad ed aan een lange brede stok boven de tafel, daarna alles weggehaald en alleen nog 1 opgehangen waar ze alleen vanaf de tafel omhoog naartoe konden vliegen. Zo kon ik ze op deze manier vastleggen. Het was een leuke opdracht om mee bezig te zijn

Gedeelde 3e plaats ( 6 punten )

corvanspijk 6 nominaties
Op de voerplek in mijn tuin had ik op de sneeuw van gisteren wat zonnepitten gestrooid voor de appelvinken. Zoals altijd breken er gevechten uit en met de opspattende sneeuw leveren dat leuke plaatjes op.
Wil Doorn-Meijne 6 nominaties
Er komen genoeg vogels in onze achtertuin maar het heeft me best wel wat uren gekost om een foto naar mijn zin te maken. Hier zit de vogel in een struik met veel kleine takjes. een uitdaging om daar een goed foto van te maken. Ik ging echt om de sfeer, er daar leent deze struik zich wel voor.

Gedeelde 5e plaats ( 3 punten )

karin biesboer 5 nominaties
Bijna 50 jaar geleden, vierde ik mijn 4e verjaardag. Ik mocht van mijn opa en oma wat uitzoeken in de dorpswinkel. Verf, grasmaaiers, tijdschriften, hobby, speelgoed of huishoudartikelen. Je kon het je zo gek niet bedenken of het was er te koop. En volgens de verhalen van mijn (inmiddels al weer 10 jaar geleden overleden) moeder was ik direct verliefd op deze tuinkabouter, dus die moest en zou het worden. Ik zie mezelf inmiddels niet meer als "tuinkaboutertype", maar ik houd wel van nostalgie. Dus ja, de kabouter pronkt jaren later (toch) in mijn kleine rommelige "vogelvriendelijke " tuin. Dat dorp verliet ik op mijn 19e. De kabouter woont nu in de grote stad.
MarcVA 5 nominaties
Deze keep deed een tevergeefse poging om een groenling te verjagen bij de voedersilo.

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

RalphLooij 4 nominaties
Een kleine en recent groen gemaakte tuin, omringd door tegeltuinen; dat zorgt ervoor dat er vogels onze tuin nog niet en masse gevonden hebben. De lol van vogelfotografie voor mij is vooral om erop uit te gaan in de natuur. Desondanks toch met de 600mm de tuin in gesprongen toen ik een roodborst zag. Die was daar natuurlijk niet van gediend en sprong vervolgens op de schuttingrand, keek nog één keer verontwaardigd achterom omringd door een krans van kale seringentakken en vloog vervolgens weg. Exact dat moment zie je hier, vandaar een kopportretje inclusief het rode tegeldak van de buren als weinig subtiele achtergrond.
Michiel H. 4 nominaties
Deze maand een weekje de eigen tuin ingeruild voor een aanzienlijke warmere "andermans tuin" die gedurende die week dan weer eigenlijk onze tuin was. Tijdens de voor ons reisgezelschap gebruikelijke gezelschapsspelletjes rond borreltijd op het terras landde er opeens een gevaarte in de tuin. Toch maar de camera gaan halen, alhoewel de ervaring leert dat dan bij terugkomst de vogel meestal gevlogen is. En inderdaad, maar gelukkig naar een ander plekje in de tuin. Daar wat foto's kunnen maken in een typische tuinsetting voordat de vogel zijn tocht vervolgde.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: