PiXpas Maandopdracht – Februari 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “De mooiste fotolocaties : Texel”

Opdracht van deze maand : “Vage achtergrond”

Gejo Wassink, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Maak een vogelfoto waarbij de achtergrond lekker vaag is. Dus geen scherpe details zoals bladeren, takken, riet e.d. Je zult hiervoor misschien op je buik moeten gaan liggen. Maar ook bij het fotograferen van bijvoorbeeld vogels in je tuin kun je een mooie vage achtergrond krijgen door te zorgen dat die achtergrond ver weg is. De achtergrond moet in ieder geval zo vaag zijn dat je er geen dingen meer in kunt herkennen.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Drie sierappelboompjes en één kramsvogel. De appeltjes waren nog niet zacht genoeg om in één keer verorberd te worden. Op de grond lukte het in stukjes naar binnen werken beter. De appeltjes werden van het fietspad naar de stoep getransporteerd , waar daar het nuttigen werd voorgezet. Dit kwam de fotograaf ook beter uit. Foto’s met fietswielen paste niet in de opdracht. Gekozen voor deze opname om eens iets anders te laten zien dan vogels met een vrucht in de bek , hoe mooi die ook kunnen zijn. Hier is de kramsvogel op weg naar de al half open gemaakte appel , waarbij ik gekozen heb om de rode kleur te laten zien in plaats van de binnenkant van het appeltje. Ook de poten van de kramsvogel zijn nu goed zichtbaar.

2e plaats ( 8 punten )

corvanspijk 10 nominaties
Kijkend met mijn rechteroog door de zoeker van mijn camera en denkbeeldig door het linkeroog van de kievit zie ik een vage achtergrond zoals m.i. is bedoeld door de bedenker van de maandopdracht van deze maand februari.

3e plaats ( 6 punten )

Vincent Vuik 9 nominaties
Deze steenloper kwam op mij af lopen, al foeragerend rond de waterlijn. Ik heb hem opgewacht. Het is dat ik een obstakel was waar hij omheen moest, anders had hij zo over me heen gelopen. Zo dichtbij levert een lekker wazig achtergrondje op, ideaal voor de maandopdracht. Ook nog een paar leuke spettertjes.

4e plaats ( 4 punten )

Alex Roetemeijer 6 nominaties
Op een mistig dagje, op mijn buik liggend kwam deze zwaan voorbij gezwommen. De achtergrond is zo vaag dat je zelfs niet ziet wanneer het water in de mist overgaat.

Gedeelde 5e plaats ( 3 punten )

Gejo Wassink 5 nominaties
Super schuw deze duikboten. Het kostte daarom veel tijd deze op redelijke afstand voor de lens te krijgen. Achtergrond is niet zo vaag dat je maar 1 kleur ziet, en je kunt ook zien dat het riet is. Maar niet details. En dat stond duidelijk in de opdracht.
ellen 5 nominaties
Op een berijpte ochtend zag ik deze kokmeeuw. Ik kon hem redelijk dichtbij benaderen door zeer laag op de grond te blijven., waardoor je meteen de achtergrond niet meer duidelijk ziet.

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

Tijntijn 3 nominaties
Ik vond hier zo'n mooi kleur verloopje achter de rietgors zitten. Mooi passend bij de opdracht dacht ik zo.
John_Jak 3 nominaties
Een weekend Texel met de hoop de brileider dichtbij te krijgen was ijdele hoop. Dus niet te lang aan die dijk wachten maar op zoek daar waar wel kansen liggen. Toen ik langs een veld reed waar kramsvogel foerageerden heb ik een laag standpunt ingenomen en moest wel heel lang wachten totdat ze iets dichterbij wilden komen. Misschien had ik nog meer geduld moeten hebben maar ik wilde ook gewone eiders zoeken en mijn tijd was krap. Zie dat je een mooiste locatie boek van Texel kan winnen. Daar zou deze ‘texelse vogel’ dan voor moeten zorgen, zodat ik wat sneller op de leuke plekjes ben ipv lang zoeken ;-) Succes allemaal!
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: