PiXpas Maandopdracht – December 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “Een leven op en onder water”

Opdracht van deze maand : “Zwemmende vogels”

Henk Wiebe van der Meulen, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Fotografeer een zwemmende of dobberende vogel. Hierbij kun je denken aan allerlei vogels met zwemvliezen tussen de poten, maar ook elke andere vogel die zich zwemmend verplaatst of dobbert, valt binnen de opdracht. Een maand met kans op winterse omstandigheden maakt de uitdaging alleen maar groter.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Opdracht zwemmend of dobberend. Deze middelste zaagbek laat via de boeggolf zien dat hij zich met enige snelheid verplaatst. Als je goed kijkt kun je aan de achterkant nog een deel van de vogel onder water zien , waardoor de weerstand zo gering mogelijk is . Kortom een duidelijk zwemmende vogel. De foto is liggend vanaf een steiger genomen , verdekt opgesteld achter een meerpaal.

2e plaats ( 8 punten )

Gert-Jan Cromwijk 10 nominaties
Toen ik naar de verjaardag van mijn zus reed zag ik al hoe mooi het flatgebouw spiegelde in het stille water. Op de terugweg was de zon er nog, het gebouw ook, het water was er ook nog en daarop zwom een meeuwtje.

3e plaats ( 6 punten )

Monsieurpim 5 nominaties
Deze ijsduiker zwom al even rond bij de Zuiderpier in IJmuiden. Wachtte op moment dat hij met vangst weer boven kwam

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

corvanspijk 4 nominaties
Zwemmen, dobberen en duiken kan ik als de beste, dus durf maar eens te zeggen dat ik niet in de MO pas!
ellen 4 nominaties
Weinig tijd en geen goede weersomstandigheden deze maand op mijn vrije dagen om er op uit te trekken. Sowieso voor de wat bijzondere soorten zou ik verder weg moeten. Toch geprobeerd nog wat in de buurt te scoren. Het hoeft toch niet altijd een zeldzaamheid te zijn, blij was ik dan ook met deze mooie dodaars, die ik altijd wel aandoenlijk vind.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

rtoxopeus@hotmail.com 3 nominaties
Gemaakt op Schiermonnikoog 13-12-2025 op de Westerplas.
Erna Koelman 3 nominaties
Uit de (vele) foto's die ik voor deze MO gemaakt heb, heb ik deze uitgekozen, omdat ik de herhaling van de houding van de twee zwanen van grote meerwaarde vind, evenals de fraaie vleugelhoudingen van achteren gezien, terwijl toch ook de koppen goed zichtbaar zijn.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: