Onderdeel van Pixfactory

PiXpas Maandopdracht – December 2024

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek :
“Een leven op en onder water”

Opdracht van deze maand : “Neerslag”

Alex Roetemeijer, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Maak een vogelfoto waarin neerslag zoals regen, hagel of
sneeuw een rol speelt. Dat kan tijdens een regenbui of (natte) sneeuwbui zijn,
maar ook erna met een nat verenkleed of een vogel in een sneeuwlandschap.
Regenjassen en warme kleren aan en erop uit!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

Gedeelde 1e plaats ( 10 punten )

Alex Roetemeijer 11 nominaties
Deze opdracht was niet makkelijk om de enkele reden dat de 'neerslag' niet of alleen s'nacht viel of dat ik moest werken.... gelukkig was er een dag met een beetje winterse neerslag, gelukkig vond ik een wilde zwaan omgeven met duizenden kleine sneeuwvlokjes. Neerslag, zoals ik denk dat deze MO bedoelt was.
Een opdracht , waarbij zowel de fotograaf als de apparatuur goed beschermd op pad moeten. In ons kikkerlandje de meeste kans op regen , dus toen buienradar “groen licht “ af gaf , het regenpak aan en de lens en body beschermd door middel van een regenbroek , waarvan de broekspijp nog maar net om de lens paste. Daaromheen nog een vuilniszak. Door tactisch de strandleeuwerikken te benaderen en een iets hoger standpunt in te nemen , kon ik zowel de kletsnatte vogel , als de regen en ondergrond in beeld brengen. Ook vogels vinden dit weer niet fijn , zoals uit de uitdrukking blijkt , maar moeten wel eten.

3e plaats ( 6 punten )

Gejo Wassink 8 nominaties
Helaas geen bijzondere soort. En ook geen harde regen. Maar een merel in een miezerbuitje met wat druppeltjes op de veren.....leuk toch. Het mooiste vind ik de bruintinten die in de achtergrond terugkomen. Past mooi bij de kleuren van de vogel zelf.

4e plaats ( 4 punten )

Anke 5 nominaties
Ben altijd een beetje bang voor de apparatuur als het regent, dus ben er niet speciaal op uitgegaan met “klereweer”. Toen het begon te regenen toen ik “vogeldagje” deed, natuurlijk wel even gauw een paar foto’s gemaakt met de maandopdracht in gedachten.

5e plaats ( 3 punten )

Edwin Tuyn 4 nominaties
Zwaluwstaartkolibries, één van de grotere kolibries, vinden het heerlijk als het regent. Ze badderen dan vaak op elektriciteitsdraden of zoals hier op de glasvezel van de buren. Tijdens het badritueel gaan de spetters alle kanten op en veranderen ze vaak van plek of gaan even snel foerageren. Een mooie ritueel tijdens een fikse regenbui op 14 december 2025.

6e plaats ( 2 punten )

Erna Koelman 3 nominaties
Na meerdere mislukte pogingen zag ik opeens deze Kiekendief in een plotselinge hagel- en natte sneeuwbui. Overduidelijk een vogel in neerslag. (Grapje!)

7e plaats ( 1 punt )

ellen 2 nominaties
En toen regende het nagenoeg niet deze maand...hahaha, ik heb nog nooit zo vaak op mijn app gekeken of er regen komt en dan ook nog blij zijn😆. Helaas de spaarzame regen deze maand was onder werktijd en moest ik het doen met een na-de-regenbui-foto. Deze buizerd zat redelijk tam, omdat hij zo nat nog was mij aan te staren vanaf het paaltje.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: