PiXpas Maandopdracht – Augustus 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op de Praktijkgids “Digiscoping”

Opdracht van deze maand : “Plaats de vogel centraal”

corvanspijk, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Een centrale positionering van een vogel in een foto is, qua compositie, niet altijd een goede keuze, vooral niet in een breed kader. Maar door bepaalde vormen, kleuren of texturen in de directe omgeving kan dit wel een krachtig symmetrisch beeld opleveren. Het spreekt voor zich dat de kijkrichting, houding en eventueel de reflectie van de vogel hierbij van invloed kan zijn. Probeer een uitgebalanceerde foto over te houden met de vogel precies in het midden.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Vincent Vuik 15 nominaties
Centraal genoeg toch? Zou die zwaan zelf ook weten dat hij een beetje potsierlijk boven dat randje uit gluurt?

2e plaats ( 8 punten )

wouterroepel 8 nominaties
Toen ik deze foto maakte wist ik nog niet wat de maandopdracht zou zijn maar had wel de bedoeling de vogel centraal te plaatsen. Ik had hier het gelukt dat de zon precies op zijn koppie scheen.

3e plaats ( 6 punten )

gntStattmann 6 nominaties
Toen ik deze twee ooievaars op de dode berkenboom zag, dacht ik meteen aan de maandopdracht. Dus plaatste ik beide ooievaars in het midden van de foto en wachtte tot ze allebei in een andere richting keken. Het resultaat is een foto die volgens mij perfect voldoet aan de eisen van de maandopdracht.

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

HV 5 nominaties
Graszanger bij het plaatsje Moerdijk en deze ging er mooi voor zitten en kon toen een aantal leuke foto's maken. Vond dit wel een geschikte voor de maandopdracht.
Gejo Wassink 5 nominaties
Jammer van het harde licht, waardoor de bewerking nog best moeilijk was om er uiteindelijk een toonbaar beeld van te maken. Maar omdat de vogel zo mooi op mij af vloog voelde ik me op het moment van bekijken haast zelf een vogeltje dat moest vluchten voor zijn leven. Vanwege het doordringende aankijken leek mij een centrale positie in dit geval wel gerechtvaardigd. En vanwege de bungelende poten en de vleugels omhoog ook de verticale uitsnede.
Anke 5 nominaties
Een winterkoning zat op een vrij donker plekje, maar zat gelukkig even stil genoeg voor een scherpe foto. Door de bladeren rechts vind ik het bij deze foto niet storend dat de vogel centraal geplaatst is.
corvanspijk 5 nominaties
Op het origineel staat de ijsvogel al bijna in het midden. Alleen rechts een reepje eraf gehaald.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: