Onderdeel van Pixfactory

PiXpas Maandopdracht – Augustus 2024

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek :
“Veldgids Vogels vergelijken”

Opdracht van deze maand : “Vogel(s) en mensen”

Alex Roetemeijer, als een van de winnaars van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

Nu het vakantietijd is en veel mensen massaal naar het strand, natuurgebieden of terrasjes gaan komen vogels en mensen elkaar tegen. Deze maand is de opdracht om een of meerdere vogels te fotograferen waar ook mensen of een deel daarvan (voeten, handen, benen ect) op de foto staan. Denk aan vogels bij het strand en mensen die langs lopen op de achtergrond of een reiger bij een viskraam met wachtende mensen erbij, een huismusje bij een terrasje, of een meeuw die een patatje pakt van de vakantiegangers op de vlielandboot. En zo zijn er genoeg mogelijkheden te bedenken waar vogels en mensen samen zijn te vangen op een foto, succes!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

Gedeelde 1e plaats ( 10 punten )

Truus Aletta Maan 6 nominaties
Het is jammer dat ik het gezicht van de mijnheer op de grasmaaier onherkenbaar moet maken. Hij kijkt zo intens naar de ooievaar dat er een verbinding ontstaat tussen de man en de vogel.
Het dilemma. Het fotograferen vanuit het water om een laag standpunt te creëren geeft de nodige stress wat betreft de apparatuur . Daarnaast is het altijd maar afwachten of de vogel ( s ) mee wil werken. Dit keer was mijn plan om een waterhoentje tussen de waterlelies te fotograferen , het liefst met een bloem erop. Het waterhoentje zat bijna op de gewenste plek toen er een dame aan kwam zwemmen , die nieuwsgierig was wat er achter de waterlelies gebeurde. Het dilemma van mij was : De vrouw waarschuwen met geroep of armgebaren niet dichterbij te komen met de kans dat de vogel gevlogen was , of niets te doen , wat mij het beste leek. Ook het waterhoentje scheen het dilemma te begrijpen , want ze bleef mij aankijken en vluchtte niet. Johan Cruyff wist het altijd zo treffend te verwoorden. In dit geval : Elk nadeel heb z’n voordeel. De opdracht voor deze maand was in ieder geval binnen.

3e plaats ( 6 punten )

Alex Roetemeijer 3 nominaties
Op vakantie in Zweden was de Taigagaai natuurlijk een droomsoort om op de foto te krijgen. Met de MO in gedachten ook deze foto kunnen maken, mens en vogel, leuke opdracht!

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

Erna Koelman 2 nominaties
Het viel niet mee om een vogel met 'iets van een mens' op de foto te krijgen, zonder dat je aangestaard wordt en zonder dat de persoon herkenbaar op de foto staat. Uiteindelijk is het toch nog gelukt. De partner van deze (mij onbekende) dame vond het gelukkig zo leuk, dat hij zijn smartphone pakte en de mus ook ging fotograferen.
Vincent Vuik 2 nominaties
Ik was niet de enige die het leuk vond om deze prachtige jonge dwergmeeuw te fotograferen. Met de maandopdracht in m'n achterhoofd heb ik de combinatie geprobeerd vast te leggen. Voor insiders misschien een herkenbare vogelaar? Dit moet voor hem goede foto's hebben opgeleverd, en voor mij een inzending voor de maandopdracht :)

6e plaats ( 2 punten )

Anke 1 nominaties
Best een lastige opdracht voor mij. Was naar de noorpier gegaan voor een foto van vissers met een vogel, echter pier was die dag gesloten. (teveel wind). Er waren wel leuke kitesurfers, maar helaas waagde zich geen vogel (op een leuke manier). in de buurt van dit onderwerp Uiteindelijk nog iets kunnen “schieten” bij onze plaatstelijke plas.

Gedeelde 7e plaats ( 1 punt )

Sonja Paijmans 0 nominaties
Mijn been is zichtbaar onder de tafel en kauw pakt stukje koek
Gerrit1957 0 nominaties
De boer bewerkt zijn land en vogel hebben weer genoeg om te fourageren
Gejo Wassink 0 nominaties
Langsrijdend zag ik ze lopen. Auto geparkeerd en 3 km. omgelopen om zo in een bosrand te kunnen komen. Ze liepen ver weg. Toen de man met hond in de achtergrond verscheen kregen ze kennelijk toestemming om op te stijgen.
Ruben de Bruijn 0 nominaties
Veel Hollandser kan het niet, schapen, een fietser (met een bakfiets met breekrisico) en een dijk. De gele kwikstaart liet zich mooi zien en door de fietsers die voorbijfietsen, kwam dit plaatje in mijn gedachten.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: