PiXpas Maandopdracht – April 2026

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “De beste vogelgebieden van Nederland”

Opdracht van deze maand : “Kleur”

Cor van Spijk, winnaar van de vorige maandopdracht , heeft deze opdracht bedacht.

Als logisch gevolg op het thema ‘zwart-wit’ is ‘kleur’ het hoofdthema van april. De natuur komt in bloei en vooral de mannelijke vogels laten in het voorjaar hun mooiste kleuren zien. Die combinatie zal een kleurrijke foto opleveren. Dus maak een foto van een vogel of vogels waar de kleuren van afspatten!

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

PascalK 9 nominaties
Bij mij in de straat staan momenteel enkele bomen in bloei. De bomen kennen wit/ roze bloemen en zijn dus niet helemaal egaal van kleur. Als daar ook nog op een vroege ochtend bij zacht licht een pimpelmees in komt te zitten, dan levert dat enkele mooie kleurrijke plaatjes op. Hier lijkt het alsof de bloesem haast als "versiering" dient voor de pimpelmees centraal in de foto.

2e plaats ( 8 punten )

Gert-Jan Cromwijk 8 nominaties
Zingende roodborst in de Japanse Esdoorn. Ik vond het een knallend kleurenpalet.

3e plaats ( 6 punten )

ellen 7 nominaties
De blauwborst op het koolzaad wilde ik al langere tijd vastleggen. Hier in de omgeving zijn zulke velden schaars en eerdere pogingen waren weinig succesvol. Vandaag had ik geluk, na heel vroeg opstaan en lang wachten werd ik beloond.

4e plaats ( 4 punten )

Geen bloembollenvelden in de buurt , dus de blauwborst moest er maar aan geloven. Een aantal dagen een uitgebreide serie kunnen maken , voordat de vogel precies daar ging zitten wat ik voor ogen had : de staart uit , volop zingend en op een mooie bloeiende tak zonder verstoring in de achtergrond.

5e plaats ( 3 punten )

corvanspijk 3 nominaties
Water trekt vogels aan en voor de MO een paar takjes Wolfsmelk toegevoegd. Tot mijn eigen verbazing springt een goudvinkman in het water om te badderen. Toch attent van hem...

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

wouterroepel 2 nominaties
Deze keer had ik de keuze tussen een blauwborst, appelvink en slobeenden. Omdat ik denk dat er meerdere blauwborsten en wellicht appelvinken deel nemen deze maand gekozen voor een eendensoort waar de kleuren van afspatten.
steppeland 2 nominaties
Wintertaling pronkend met zijn kleuren - kleur-abstract - De prachtige groene kop mist hier wel, maar door de vierkante uitsnede krijgen de kleuren van zijn vleugels en spiegel alle aandacht
Erna Koelman 2 nominaties
Het leek zo simpel, maar o, wat viel me dat tegen! Na meerdere pogingen had ik het opgegeven om deze maand mee te kunnen doen. Tot ik gisteren aan het einde van een vogeltelling langs een raapzaadveld liep en me een Grasmus opviel die steeds zijn bekende 'parachuutjesvlucht' aan het maken was. Ineens drong het tot me door dat dit een vogeltje tegen een erg kleurrijke achtergrond was. Ik ben dus even achtergebleven om wat foto's te maken. En zodoende kan ik toch nog meedoen.
jornfijnaut 2 nominaties
Het viel nog niet mee om een bijzonder en kleurrijk vogeltje in een kleurrijke omgeving te fotograferen en daarom een alledaags kleurrijk vogeltje in mijn rode beuk.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: