PiXpas Maandopdracht – April 2025

Download GRATIS het ebook '14 tips om meer te genieten van vogels' en ontvang onze 2 wekelijkse nieuwsbrief met de meest recente artikelen op vogelskijken.nl

Doe mee met de maandopdracht en maak kans op het boek “De beste vogelgebieden van Nederland”

Opdracht van deze maand : “Vogels, bloemen en bloesem”

Vincent Vuik, als winnaar van de vorige maandopdracht heeft deze opdracht bedacht.

April is de maand van de bloesembomen. Wilgen, berken en populieren zitten in april nog in de katjes. Verder zie je ook alweer allerlei bloemen en struiken gaan bloeien, zeker met het zonnige weer van de laatste tijd. Maak een fijne lente-achtige vogelfoto waarin bloemen, bloesem, katjes of andere bloeiwijzen zichtbaar zijn.

De uitslag van de maandopdracht is bekend
Hieronder de inzendingen "Top 7"
De winnaar mag het thema van de volgende maandopdracht bedenken
Bekijk alle inzendingen

1e plaats ( 10 punten )

Vincent Vuik 8 nominaties
Speciaal voor de maandopdracht heb ik drie bezoekjes gebracht aan de bloembollenvelden. Behalve gele kwikstaarten vind je er graspiepers, tapuiten en veldleeuweriken, maar die zitten meestal op de grond tussen de tulpen. De gele en witte kwikstaarten fladderen zo lekker over die bloemen heen. Ik had de keuze tussen rood, roze, geel en wit. Uiteindelijk vond ik dit de leukste foto met de kleurencombinatie, de houding van de kwikstaart en het tegenlicht door zijn vleugel heen.

2e plaats ( 8 punten )

Gejo Wassink 7 nominaties
Een zingende sprinhaanzanger vlakbij een wilgenbosje. Na uren wachten enkele kansen om hem vrij te fotograferen. Helaas viel er schaduw op de vogel van de takken er boven. Alhoewel... zo valt het meeste licht precies op de kop en borst....misschien ook wel weer mooi.

3e plaats ( 6 punten )

Toen ik de maandopdracht zag dacht ik niet meteen aan bollenvelden of bloeiende struiken / bomen , maar dwaalden mijn gedachten terug naar mijn jeugd. Een onbezonnen tijd waarin nog ruimte voldoende was om de velden in te gaan en met een bosje pinksterbloemen voor moeder terug te komen. De weilanden waren vol van geluiden van buitelende kieviten , grutto’s , tureluurs en wat er al niet meer aanwezig was. Kom daar tegenwoordig maar eens om. Het Engels raaigras laat de groei hiervan nauwelijks meer toe. De weilanden zijn groen en blijven dat. Gelukkig is er soms van vroeger nog iets terug te vinden doordat de eigenaar oog heeft voor kruidenrijke velden , waarin de weidevogels nog gedijen. Doordat het land nogal ongelijk was , kostte het moeite om diepte in de foto te krijgen. Liggend in de berm , steunend op de elleboog , was het wachten tot de kievit op de juiste plaats ging zitten.

Gedeelde 4e plaats ( 4 punten )

corvanspijk 5 nominaties
Eerst zag ik een beweging links van de dotter, toen verscheen een lange snavel en daarna in slow-motion de kop. Na detectie van een mens liggend in de modder verdween de kop weer even langzaam uit beeld. Verplaatsend in het denkpatroon van een snip was maar een uitweg denkbaar; op kousenvoeten vertrekken richting de rietkraag. Dus op de bloemen scherpgesteld en het juiste moment afgewacht.
Anke 5 nominaties
Ik ben wel tevreden, mooie pruimenbloesem met daarin leuk pimpeltje.

Gedeelde 6e plaats ( 2 punten )

ellen 4 nominaties
Op het terrein van ons vakantiehuis in Spanje wemelt het van de blauwe eksters. Ik had thuis nog geen tijd gehad een foto te maken voor de opdracht dus hier gezocht naar een boompje in de bloesem om deze prachtige vogel hierin vast te leggen.
Truus Aletta Maan 4 nominaties
Ik vind spreeuwen het mooist als de zon erop schijnt. Deze zit op een tak van een bloeiende perenboom.
Log in om reageren.
Reacties worden geladen

Deze artikelen vind je vast ook interessant: