Boekrecensie: De geur van het bos

Cover de geur van het bos

Een van de kenmerken van bos is dat het geurt, en het typeert de auteur dat hij dit boek deze titel heeft meegegeven. Zijn overtuiging is dat grondig veldwerk onmisbaar is om een bijdrage te leveren aan kennis over vogels en ecologie in de breedste zin. De schrijver neemt ons hierbij mee bij zijn onderzoeken naar vogels in bosgebieden, zowel in ons land als in Afrika.

Hars aan je handen

Rob Bijlsma is een vermaard en gepassioneerd veldbioloog, voortgekomen uit de jeugdbonden voor natuurstudie. Hij heeft een indrukwekkende lijst met publicaties op zijn naam staan. Hierdoor geschraagd verkondigt hij gevraagd en ongevraagd zijn mening en inzichten over natuurbeheer en ontwikkeling. Geduld, voldoende tijd, gedrevenheid en doorzettingsvermogen zijn samen met het op de juiste wijze vastleggen van verzamelde gegevens van belang om tot goede resultaten te kunnen komen bij veldonderzoeken. In de woorden van de auteur, die veel in naaldbomen klom voor zijn roofvogelonderzoek, moet je hiervoor ‘hars aan je handen’ hebben. Hij voelt zich verwant met het illuster gezelschap dat natuur als aandachtsveld heeft, en beschouwt hen als zijn metgezellen.

Bundeling van uiteenlopende onderwerpen

Voor het tot stand komen van deze publicatie maakte hij overwegend gebruik van publicaties die betrekking hebben op door hemzelf uitgevoerd veldwerk. Ze lopen uiteen van anekdotes tot opgedane ervaringen bij diverse soorten telreeksen, maar hij put ook uit elders aanwezige immense kennisbronnen. En passant merkt hij op dat veldwaarnemingen door het ontbreken van een wetenschappelijk fundament merendeels een potentiële bron van verwarring, misverstand en kletspraat vormen. De verschillende verhalen zijn gerangschikt en thematisch ondergebracht in zes hoofdstukken. Degenen die het naadje van de kous willen weten, kunnen zich laven aan de ruim honderd (!) voetnoten.

Bijlsma, R.  (2022). De geur van het bos. Pocket.  368 blz. Foto’s en tekeningen in kleur en zwart-wit.  ISBN 978 904504 6662. Uitgeverij Atlas Contact Amsterdam/Antwerpen. Prijs € 29,99.